’Check in at work’: wat is dit precies?

25-05-2016
check-in-at-work

Inchecken is een fenomeen dat we ondertussen allemaal kennen. Even inchecken op je smartphone om je vrienden of collega’s te laten weten waar je bent en wat je aan het doen bent. Inchecken gebeurt niet alleen in je vrije tijd, maar ook op het werk.  


Wat is ‘checkin@work’ 

‘Check in at work’ of ‘checkin@work’ is een online dienst voor de aanwezigheidsregistratie van mensen die werken in onroerende staat uitvoeren. Het is dus een aanvulling op de bestaande aangifte van werken. 

Werken in onroerende staat 

Hier gaat het dus om alle werken in onroerende staat die uitgevoerd worden. Enkele voorbeelden hiervan zijn: dakwerken, metsel- en betonwerken, installatie en onderhoud van centrale verwarming, schoonmaak – en onderhoudswerken, elektriciteitswerken, leggen van kabels, plaatsen van metaalconstructies... 

Wie wordt geregistreerd 

Deze personen moeten geregistreerd worden als ze effectief werken uitvoeren op de werf: 

  • de werkgevers; 

  • de werknemers; 

  • de buitenlandse werknemers; 

  • zelfstandigen; 

  • uitzendkrachten. 

Wie doet de aangifte 

De hoofdaannemer is dit wettelijk verplicht, maar dit wordt vaak contractueel doorgeschoven naar de onderaannemers. De aangifte dient te gebeuren voor je gaat werken. 

Gevolgen en straffen 

Als de aangifte niet gedaan wordt, dan hangt hier een boete van 5% van het totale bedrag van de werken aan vast. De boete is voor de klant of hoofdaannemer, afhankelijk wiens verantwoordelijkheid het is. 

Wijzigingen 

Sinds 1 maart 2016 is er een wijziging te vinden dat betrekking heeft op ‘checkin@work’. Zo dient ‘checkin@work’ te gebeuren voor nieuwe werven vanaf het geschatte totale bedrag exc. BTW gelijk of groter dan € 500.000 i.p.v. de vroegere € 800.000.  

Nog vragen over ‘Check in at work’? Neem dan zeker contact op met je vertrouwde contactpersoon bij Accent of maak een afspraak met een Accent medewerker in de buurt!