22.000 bouwvakkers a.u.b.

21-02-2022
Accet is de nummer 1 voor jobs in de bouw

Drie op de vijf uitzendmedewerkers in de bouw kiezen voor Accent. We zijn er trots op dat bouwvakkers nog altijd met meer en meer de weg naar Accent vinden. Jarenlang zetten we alles op alles om het hart van menig bouwvakker te veroveren. Zo bouwden we gespecialiseerde marktkennis uit, zetten we talloze initiatieven op touw en zetten we onze schouders onder heel wat samenwerkingen. De bouw is onze métier.

Wat we u graag meegeven? Het verschil zit soms in de kleine dingen. Weinig kandidaten, veel vacatures: hoe zorgt u ervoor dat kandidaten finaal voor een job bij u kiezen en niet bij uw concullega’s.

5 tips waarmee u het hart van sollicitanten verovert:

1. Ga voor een kort en krachtig sollicitatieproces

Uw kandidaat wil het liefst snel ergens aan de slag zonder al te veel gedoe. Lange ingewikkelde procedures schrikken sollicitanten af. Zorg voor een snel en kort beslissingsproces met zo weinig mogelijk rondes. Laat kandidaten transparant weten wanneer u feedback zal geven. Of sterker, hak de knoop direct door als uw buikgevoel goed zit.

2. Zorg voor een goed gevoel met een persoonlijke aanpak

Wist u dat drie op de vier kandidaten al eens een job geweigerd heeft omdat er geen klik was met de interviewer? Laat de kandidaat niet alleen kennismaken met de interviewer, maar ook met een enthousiaste collega of medewerkers met een positieve mindset. Geef je kandidaat een goed gevoel mee na de kennismaking met uw bedrijf.

3. Wees transparant en concreet over verloning en werkomstandigheden

Het prijskaartje is niet altijd het doorslaggevende argument voor kandidaten. Minstens even belangrijk zijn de niet-financiële voorwaarden. Flexibiliteit, vakantieregeling, mobiliteit, waarden, geef je kandidaat hier inzicht in. Deel werk- en vakantieroosters, bespreek flexibiliteit en mobiliteit. Daarmee wint u het vertrouwen.

4. Hire for attitude

Het schaap met 5 poten, dat zoekt u wellicht al lang niet meer. Kandidaten die ervoor willen gaan verwelkomt u met open armen. De bouwsector zet al langer in op interne opleidingen voor collega’s met minder ervaring. Zo steeg het aantal bedrijfsinterne opleidingen bij bouwbedrijven van bijna 83.000 in 2018 naar bijna 125.000 in 2020 (bron: Confederatie Bouw). Keep up the good work.

5. Vertaal de bedrijfscultuur in uw vacatures

Het laatste wat u wil is potentiële kandidaten afschrikken. Ellenlange profielvereisten en een oneindige takenlijst vermijdt u dus maar beter in uw vacatures. Beter, vertel datgene wat kandidaten graag willen weten. Wat mogen ze verwachten van u als werkgever? Hoe kunnen ze uw bedrijf versterken en belangrijk: hoe versterkt u hén? Wees open, transparant en concreet.