Employer marketing als strijdwapen in de war for talent

10-11-2022
Van medewerker tot ambassadeur

In het tweede kwartaal van 2022 tekende Statbel een stijging op van 3,68% in het aantal gepubliceerde vacatures ten opzichte van het eerste kwartaal van het jaar. Dat brengt het totale aantal vacatures in België in totaal op 213.822*. Uit cijfers van VDAB en Le Forem blijkt dan weer dat het aantal werkzoekenden steeds verder afneemt. De war for talent lijkt dus nog steeds niet gestreden. Gelukkig heeft u als werkgever grotendeels zelf de teugels in handen en kunt u met een sterke employer marketing strategie een voorsprong nemen ten opzichte van uw concurrenten. Wij gingen te rade bij de employer marketing experts van Insilencio. Enkele tips:  


Alles begint bij een authentiek verhaal 

First things first. De intentie hebben om een goede werkgever te zijn is een absolute voorwaarde bij het uitstippelen van een employer marketing strategie. Klinkt logisch, maar is het helaas niet. Nog te veel bedrijven verwachten onvoorwaardelijk engagement van hun medewerkers, maar zijn niet bereid om daar zelf veel in ruil voor aan te bieden. Zo werkt het natuurlijk niet. 

Een goede employer marketing strategie start met een duidelijk verhaal dat uw employee value proposition in kaart brengt. Zo’n verhaal moet authentiek zijn en bevat bij voorkeur vier verschillende elementen. Het vertelt… 

  1. Wat u als werkgever te bieden heeft 
  2. Wat u verwacht van uw (toekomstige) medewerkers 
  3. Waar u vandaag voor staat en  
  4. Wat uw ambities zijn voor de toekomst.  
     

Belangrijk: niet iedereen zal fan zijn van uw verhaal. Door uw verhaal waarheidsgetrouw neer te pennen zal u mensen aantrekken, maar ook mensen afweren. Dat is normaal. Niet iedereen past bij uw cultuur en dat is helemaal oké. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers.

Tip: verzamel input door zoveel mogelijk mensen te betrekken in deze oefening. De kans bestaat dat uw idee over leiderschap misschien niet helemaal in lijn ligt met de perceptie op de werkvloer zelf. Breng in kaart wat uw medewerkers waarderen, welke verbeterpunten ze zien, hoe ze de werkdruk ervaren... Alleen zo zal u een authentiek verhaal kunnen brengen. Probeer daarna uw verhaal te formuleren vanuit het perspectief van een (toekomstige) medewerker en niet vanuit uw eigen perspectief. 

 

Van medewerker tot ambassadeur: laat anderen uw verhaal vertellen 

Bent u erin geslaagd om uw bedrijfsverhaal helder neer te pennen? Fantastisch. Snel doorsturen naar de collega’s van marketing, op de website publiceren en klaar. Of… misschien toch maar anders aanpakken? Inderdaad. Mensen geloven niet meer zomaar alles wat bedrijven beweren of vertellen op hun website. Wie op zoek gaat naar een nieuwe job, gaat heel vaak eerst op zoek naar ervaringen of aanbevelingen van vrienden, naar online reviews op Google, Glassdoor of Indeed of naar verhalen die verteld worden op social media. Wat u dus nodig heeft om uw verhaal te brengen, zijn de persoonlijke ervaringen van echte mensen.  

Tip: niet elk verhaal spreekt dezelfde mensen aan. Probeer afzonderlijke webpagina’s te maken voor jobs op uw hoofdkantoor, in het atelier of op kantoor. Maak de verhalen zo herkenbaar mogelijk en leg verschillende klemtonen afhankelijk van de mensen die u zoekt. Wedden dat deze specifieke pagina’s beter zullen converteren dan één algemene vacaturepagina?  

 

Aan de slag! 

Helemaal geïnspireerd en vastbesloten werk te maken van een straffe employer marketing strategie in uw bedrijf? Dat horen we graag. Zo’n strategie uitstippelen is niet in één twee drie geklaard, maar met dit handige stappenplan geraakt u al een heel eind op weg:  

  1. Weet wat leeft in uw bedrijf. Bevraag uw medewerkers. Stel een korte survey op en peil naar de zaken waarin uw organisatie uitblinkt, maar evenzeer naar de frustraties die medewerkers ervaren. Vergeet hierbij vooral niet om alle lagen van de organisatie te betrekken.  
  2. Formuleer een verhaal. Op basis van de input van uw medewerkers brengt u in kaart hoe uw cultuur er vandaag uitziet en in welke richting u bij voorkeur evolueert. Een sterk verhaal is betekenisvol, concreet, eenvoudig en onderscheidt zich van wat andere werkgevers vertellen.  
  3. Pas uw dagelijkse beleid aan. Is het gelukt om een verhaal neer te pennen dat helemaal past bij uw bedrijf? Zorg er dan zeker ook voor dat de realiteit niets anders aangeeft. Wie “innovatie hoog in het vaandel draagt”, maar tegelijk met verouderde IT-systemen werkt, is niet geloofwaardig.  
  4. Evalueer en stel bij. Net zoals uw medewerkers en de tijdsgeest is ook uw employer marketing strategie constant in beweging. Vergeet dus zeker niet om regelmatig de tijd te nemen om te evalueren en bij te stellen waar nodig.
      

Wilt u zich graag laten inspireren door enkele succesvolle employer marketing cases van andere bedrijven? Of bent u benieuwd hoe u uw candidate en/of employee experience kan verbeteren? Neem dan zeker eens een kijkje op de website van Insilencio, één van onze vaste partners op vlak van employer marketing. Ook wij gaan na elke workshop die we bij hen volgen naar huis met een pak nieuwe inzichten en ideeën om toe te passen bij ons. Veel succes!  

*Cijfers Statbel, update 9 september 2022.