Hoe win je het hart van elke sollicitant?

24-05-2022
Hoe win je het hart van elke sollicitant?

Dat een kandidaat op tijd komt, een verzorgde outfit draagt en de website van het bedrijf van achter naar voren kent, daar gaat iedereen van uit. Maar hoe kan jij je als werkgever het best profileren? Tijdens het sollicitatieproces heb je als werkgever grotendeels zelf de touwtjes in handen: jij bepaalt met welk gevoel de sollicitant straks naar buiten wandelt. Investeren in een aangename preboarding experience is cruciaal. Deze 4 tips zullen je helpen om eruit te springen als werkgever.


Ga voor een kort en efficiënt sollicitatieproces

Om talent aan boord te halen, moet je snel kunnen schakelen. Meer dan 60% van de Belgische HR-managers verloor al eens gekwalificeerde kandidaten, omdat het aanwervingsproces te lang duurde. Hoe langer een sollicitant moet wachten op feedback en hoe meer sollicitatierondes jij inlast, hoe groter de kans dat je de kandidaat ergens onderweg verliest.

Laat geen cruciale tijd verloren gaan en bewaak het tempo tijdens het aanwervingsproces. Hierin kan je als werkgever echt een verschil maken. Zorg ervoor dat beslissingen snel genomen kunnen worden, dat de sollicitant zo weinig mogelijk rondes moet passeren, creëer haalbare verwachtingen rond het krijgen van feedback en hak snel knopen door als je buikgevoel goed zit.

Voorzie een transparant en flexibel verloningspakket

Contractvoorstellen waarbij de werkgever eenzijdig beslist over het verloningspakket zijn al lang verleden tijd. Sollicitanten hechten steeds meer belang aan inspraak in hun salarispakket. Het is jouw taak als HR-professional om eerlijk en transparant de verloningsmogelijkheden op tafel te leggen en te bespreken. Zorg ervoor dat je als werkgever voorbereid bent en bij voorkeur verschillende pistes kan voorleggen.

Hou naast het salarispakket ook rekening met niet-financiële factoren zoals flexibiliteit, thuiswerk en mobiliteit. Toon een concreet schema van de werkuren, bespreek of en wanneer thuiswerk mogelijk is en overweeg interessante extralegale voordelen zoals een strijk- of boodschappendienst. Weet je niet goed waar te beginnen? Laat je dan adviseren door een rekruteringspartner bij het samenstellen van een competitief verloningspakket op maat van de kandidaat.

Investeer in kandidaten met de juiste attitude

Hard skills zijn belangrijk, maar soft skills en attitude zijn steeds vaker doorslaggevend. En da’s logisch, want competenties kunnen worden aangeleerd via interne of externe opleidingen, terwijl het vooral de klik met het team en met de bedrijfscultuur zijn die in grote mate het succes van de aanwerving bepalen op lange termijn. Bepaal op voorhand welke persoonlijkheid en motivatie je zoekt in een toekomstige collega, welke skills je kan aanleren en welke nodig zijn om te kunnen starten in de job, en welke opleidingen je als werkgever kan voorzien.

Laat de vonk overslaan door een persoonlijke aanpak

Beschouw elke kandidaat die op gesprek komt als mogelijke ambassadeur voor het leven, of er nu een handtekening onder het contract komt of niet. De jobinhoud en het verloningspakket zijn één kant van het verhaal, maar de experience zal bij een unieke aanpak voor altijd blijven nazinderen. Zorg ervoor dat de kandidaat zich welkom voelt en voer altijd een gesprek op maat van je gesprekspartner. Een klik met de interviewer is mooi meegenomen, maar hangt ook sterk af van persoon tot persoon. Laat de kandidaat bij voorkeur al eens kennismaken met een enthousiaste collega uit zijn of haar team.

Conclusie: een juiste rekruteringsstrategie is essentieel om toekomstige medewerkers te laten kiezen voor je organisatie. Door kleine wijzigingen aan te brengen in je huidige sollicitatieprocedure, kan je gelukkig al een groot verschil maken. Ben je op zoek naar een nieuwe medewerker, maar vinden kandidaten niet gemakkelijk de weg naar je bedrijf? Schakel dan de hulp in van een talent placement bedrijf zoals Accent. Zij zijn erin gespecialiseerd om sollicitanten de juiste vragen te stellen en advies te verlenen om maat van de sector waarin je actief bent. Veel succes!