Een inclusieve dresscode op het werk: kan dat wel?

17-01-2024
You can be you

Medewerkers die 100% hun eigen identiteit uitdragen, terwijl ze tegelijk het visitekaartje zijn van uw bedrijf. Valt deze combinatie altijd te verzoenen? Is een dresscode überhaupt nog aan de orde nu nieuwe generaties de arbeidsmarkt opstormen? Generaties die opgegroeid zijn tussen online rolmodellen en met totaal andere modebeelden dan twintig jaar geleden. En dat terwijl de scheiding tussen werk en privé alsmaar minder strikt wordt. Ook in dresscodes.


Pieter Ugille, Head of Marketing & Culture bij Accent, legt uit hoe we het bij Accent aanpakken. Diversiteit en inclusie staat bij Accent hoog op de agenda. En dat is meteen ook het vertrekpunt. 

Pieter, hoe kijkt Accent aan tegen een dresscode op het werk? 

“Eerst en vooral gebruik ik niet graag de term ‘dresscode’. Deze term impliceert beperkingen en we willen net dat collega’s zich voldoende veilig voelen om 100% zichzelf te zijn op het werk. Dat is ons uitgangspunt. Tegelijk blijft het belangrijk dat medewerkers de ambassadeurs van ons bedrijf zijn en dit ook zo uitstralen.” 

Betekent dit dat alles kan en mag? 

“We vertrekken van het principe dat iedereen zichzelf kan en moét zijn. Daarom stellen we liever geen veto’s. Wel belangrijk is de juiste outfit in de juiste context. Want wat je draagt, heeft een directe invloed op hoe je je voelt en gedraagt. Tegelijk heeft je uitstraling een effect op hoe de omgeving jou ziet. Zo bepaalt je uitstraling voor een stuk mee jouw succes. Daarom is een evenwichtige outfit aangepast aan de context zo belangrijk. 

Hoe trek je die lijn? 

“De belangrijkste kapstok zijn onze bedrijfswaarden. Met als belangrijkste waarde ‘GoPro’. Vooral het totaalplaatje van een outfit is belangrijk. Niet zozeer een specifiek kledingstuk of accessoire, maar wel de totale look in een bepaalde context. Zowat alles kan, zolang de totale uitstraling GoPro is.”  

Is het een thema dat leeft? 

“Absoluut. Dat merken we aan de vele vragen die we krijgen van medewerkers, bijvoorbeeld of een bepaald item toegestaan is of niet. Ze voelen zelf aan dat niet alles zomaar kan, maar willen tegelijk wel graag hun eigen identiteit uitdrukken via hun kledingstijl. Dat juichen we alleen maar toe.” 

Hoe gaan jullie om met die vragen?  

“We ontwikkelden recent moodboards waarbij we aantonen wat kan, en hoe het totaalplaatje nog steeds professioneel kan zijn. Zo willen we vooral inspireren. We vinden het belangrijk om aan te tonen wat mogelijk is, in plaats van een lijst aan te reiken van wat niet kan. Merken we dat het voor bepaalde mensen moeilijk is om een evenwicht te vinden? Dan gaan we open het gesprek aan.” 

Wat versta je onder een inclusieve dresscode? 

“We vinden het logisch dat het totaalbeeld van onze collega’s een weerspiegeling is van de maatschappij. De behoefte om 100% jezelf te kunnen zijn op het werk leeft meer en meer, zeker bij de jongste generaties. Bovendien kleden mensen zich informeler op het werk dan enkele tientallen jaren geleden. Daar moeten we als bedrijf mee in evolueren.” 

Heb je een idee hoe andere bedrijven hier tegen aankijken? 

“We merken dat veel werkgevers met dit vraagstuk worstelen. In verschillende sectoren is het eenduidig en welomlijnd. Denk maar aan politie, of de brandweer, aan de luchtvaart of aan sectoren waar veiligheid centraal staat.  

Maar in de dienstverlenende sector bijvoorbeeld, dan blijft het vaak nogal vaag. Bedrijven worstelen zelfs soms nog met genderspecifieke issues zoals de korte broek voor mannen of het hemd met korte mouwen. 

Conclusie: het is een thema dat verdient om helderheid in te scheppen. Zowel voor werkgevers als voor medewerkers. Onze raad? Creëer een veilige werkomgeving waarin iedereen zich comfortabel voelt om 100% als zichzelf naar het werk te komen. Strookt dit niet altijd met uw bedrijfswaarden? Ga dan open het gesprek aan en overtuig de medewerker ervan dat die een belangrijke ambassadeur is van uw organisatie.