Nieuwe regels en voorwaarden werkkledij

04-09-2023

Sinds 1 augustus 2023 kunnen bedrijven een cao op ondernemingsniveau afsluiten waarin staat dat de werkgever een vergoeding voorziet voor de medewerker om werkkledij aan te kopen of te onderhouden. Voorheen kon dit alleen beslist worden in een sectorale cao. Ook de actuele definitie van werkkledij werd in het Koninklijk Besluit van 11 juni 2023 opgenomen.


Wat is werkkledij?

Werkkledij is kledij die ervoor moet zorgen dat de medewerker zich niet vuil maakt tijdens het uitvoeren van de afgesproken werkzaamheden of taken.

Ook een uniform of gestandaardiseerde kledij kan als werkkledij worden gezien, op voorwaarde dat deze kledij ook moet voorkomen dat de medewerker zich vuil maakt. Uniformen voor mensen die in de horeca werken worden dan ook vaak als werkkledij gezien. Als het uniform enkel gedragen wordt om herkenbaar te zijn, zoals bij bewakingsagenten het geval kan zijn, wordt het uniform niet als werkkledij beschouwd.

Opgelet: werkkledij mag niet verward worden met persoonlijke beschermingskledij, die bedoeld is om de medewerker te beschermen tegen risico’s. Hiervoor gelden namelijk aangepaste regels, ook als deze persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) deels bedoeld zijn om de medewerker tegen vuil te beschermen.

Welke verplichtingen heeft de werkgever?

Het is in principe de verantwoordelijkheid van de werkgever om werkkledij gratis ter beschikking te stellen aan alle medewerkers die blootgesteld kunnen worden aan vuil. Daarnaast moet de werkgever ervoor zorgen dat de werkkledij proper en in goede staat blijft. De werkgever blijft altijd eigenaar van deze kledij.

Uitzondering: als de werkgever niet zelf voorziet in de aankoop en/of het onderhoud van de werkkledij, kan die ook een vergoeding of premie betalen aan de medewerker om hier zelf in te voorzien.

Wat verandert er vanaf 1 augustus 2023?

Voor 1 augustus 2023 kon zo’n vergoeding of premie enkel bepaald worden in een algemene sectorale cao. Sinds 1 augustus 2023 is het ook mogelijk om zo’n cao op ondernemingsniveau af te sluiten over werkkledij, waarin een aantal zaken worden vastgesteld.

Als de medewerker de werkkledij zelf moet aankopen, moeten deze zaken in de ondernemings-cao worden vermeld:

  1. Het soort werkkledij dat nodig is voor de job.
  2. De frequentie waarmee de werkkledij moet worden vernieuwd.
  3. Een premie of vergoeding om deze kledij aan te kopen of te vervangen.

Als de medewerker verantwoordelijk is voor de reiniging, herstelling en het onderhoud van de werkkledij, moeten aan deze voorwaarden worden voldaan:

  1. De medewerker moet hiervoor een vergoeding of premie ontvangen.
  2. Er moet een risicoanalyse worden uitgevoerd die aantoont dat de reiniging geen risico inhoudt voor de werknemer, andere personen of het milieu.
  3. De preventieadviseur en het comité hebben op voorhand advies uitgebracht over deze machtiging.
  4. De medewerkers hebben de nodige instructies ontvangen om hun werkkledij op de juiste manier te reinigen, te herstellen en/of te onderhouden.

Sectorale cao’s die voor 1 augustus 2023 afgesloten werden, blijven van toepassing als ze voldoen aan de bovenstaande voorwaarden.

Vragen over deze nieuwe voorwaarden? Aarzel niet om contact op te nemen met uw vertrouwde Accent contactpersoon of met onze Compliance afdeling, via compliance.helpdesk@accentjobs.be.