Zo’n eerste werkdag in een nieuwe job? Dat laat niemand onberoerd. Helemaal logisch dus als je met een verhoogde hartslag en klamme handjes richting je nieuwe werkgever vertrekt. Maar goed nieuws: 8 uur later is de kop eraf en zijn een hoop ‘eerste keren’ al van de baan. Een nieuwe start succesvol aanpakken? Het zit in de kleine dingen. 7 tips:
Nieuwe job? 7 tips voor een succesvolle start
30-06-20201. Kom op tijd
Lijkt evident, is het niet altijd, zo blijkt. In het beste geval heb jij het traject naar je nieuwe werkgever al afgelegd. Top, dan is de route alvast geen onbekende meer. Opgepast, de verkeersituatie overdag in vergelijking met die tijdens de ochtendspits, kan een wereld van verschil zijn. Zorg dat je druk verkeer meerekent.
Tip: in Google Maps of Waze kan je je vertrekuur aanpassen en krijg je gemiddelde reistijden die op dat moment van toepassing zijn. Handig.
2. Weet waar en bij wie je je moet aanmelden
Weet je waar je kan parkeren, waar je je moet aanmelden en ken je de naam van de persoon die jou het eerste moment zal verwelkomen? Zorg ervoor dat je die gegevens zeker in kaart hebt.
Tip: hou de contactgegevens van je contactpersoon onderweg in de aanslag. Heb je onverwacht tóch vertraging, dan kan je snel verwittigen.
3. Stel jezelf aan iedereen voor
Veel kans dat je op je eerste dag en de dagen die daarop volgen heel wat mensen ontmoet waaraan jij niet officieel wordt voorgesteld. Wees niet verlegen om jezelf voor te stellen. “Hallo, ik ben X, nieuwe collega bij X.” Je breekt meteen het ijs en maakt het jezelf meteen al wat gemakkelijker. Doe zelf moeite om zo snel mogelijk de namen van je collega’s te kennen.
4. Lang leve notities
Snel inwerken en je meteen zelfstandig uit de slag trekken? Dan helpt het om alle info die je op de eerste dag krijgt neer te schrijven zodat je niet herhaaldelijk dezelfde vragen hoeft te stellen. Digitaal, in een stijlvol notebook of in een praktisch exemplaar in zakformaat? Als je maar slim noteert. Denk aan toegangscodes, paswoorden, wie is wie, afkortingen of onbekende termen die veelvuldig gebruikt worden.
5. Lunch samen met je collega’s
Heb je de keuze tussen buitenshuis lunchen of samen met je collega’s? Lunch dan je eerste dagen samen. Het is de ideale gelegenheid om collega’s beter te leren kennen. Om de verhoudingen onder elkaar te begrijpen en banden te smeden. Later heb je nog altijd de keuze om je lunchpauze door te brengen zoals je dat zelf het liefste hebt.
6. Blijf neutraal in gesprekken
Als newbie terechtkomen in een groep collega’s, dat is je plekje zoeken en in een bepaalde groepsdynamiek terechtkomen. Misschien hoor je dingen die je nog niet goed kan plaatsen. Misschien geef je graag al meteen je mening. Belangrijkste tip: blijf neutraal. Laat je niet meeslepen door sterke meningen of luidruchtige collega’s. Je krijgt gaandeweg je eigen kijk op de zaak. Deel je zelf graag je levensverhaal? Hou het de eerste dagen liever bij luchtige topics en relevante werkinfo.
7. Vragen, vragen en doorvragen
Durf vragen te stellen. Geen betere manier om sneller te leren, collega’s te leren kennen en zelfstandig te werken, dan te vragen en door te vragen. “Waarom…? Van waar komt dat…? Wat maakt dat…?”: ga je gang. Vermijd weliswaar een vragenvuur, maar durf gerust verder te vragen en je collega’s rechtstreeks aan te spreken.