9 inzichten over onboarding die u liever eerder had willen krijgen

15-03-2024
Onboarding

Herinnert u zich nog de eerste keren op een nieuwe job? De eerste weken na een verhuis? Of de eerste weken met een nieuwe wagen? Herkent u het gevoel dat u moet wennen aan een nieuwe situatie? Herkent u het gevoel dat u maar uw plan moet zien te trekken?


9 inzichten over onboarding die u liever eerder had willen krijgen

Welkom nieuwe medewerker! En zoek het maar gerust uit.

Herinnert u zich nog de eerste keren op een nieuwe job? De eerste weken na een verhuis? Of de eerste weken met een nieuwe wagen? Herkent u het gevoel dat u moet wennen aan een nieuwe situatie? Herkent u het gevoel dat u maar uw plan moet zien te trekken?

Dat is exact het gevoel dat medewerkers krijgen als een onthaal niet goed wordt aangepakt. Ze lopen verloren, durven hun vragen niet altijd te stellen of zoeken te lang vruchteloos naar informatie.

En dat is niet hoe u nieuwe medewerkers welkom wil heten. Waarom een weldoordacht onthaal zo belangrijk is en hoe dat er dan uitziet, dat geeft Mieke Vandewaetere, Talent & Development Manager van Accent graag aan u mee. 9 feiten die u liever eerder had willen weten:

  1. Een kwalitatief onboardingproces verhoogt de retentie van nieuwe medewerkers met 82%  
    Hebben uw medewerkers een boeiende en aangename onboarding ervaren? Dan stelt zo’n 69% van de medewerkers dat ze meer geneigd zijn om (minstens) 3 jaar te blijven. Een goeie onboarding zorgt er bovendien voor dat de productiviteit van starters met minstens 70% stijgt. (1)

     

  2. Medewerkers die een kwalitatieve onboarding ervaren, voelen zich tot 18 (!) keer meer betrokken bij de organisatie
    Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat slechts 1 op de 10 medewerkers positief terugkijkt op de onboarding. 1 op de 5 kijkt er negatief op terug of stelt zelfs helemaal geen onboarding gehad te hebben. Stof tot nadenken.(2)

     

  3. Onboarding is eerder connecteren dan administratie regelen 
    Invullen van formulieren, aanvragen van toegang, vergaderruimtes leren inplannen: zo’n 58% van de bedrijven geeft toe dat er teveel gefocust wordt op processen en papierwerk. Dat betekent dat er minder tijd geïnvesteerd wordt in opleiding, de teamspirit en aan interacties met leidinggevenden en collega’s.

     

  4. Het psychologisch contract is niet hetzelfde als het arbeidscontract 
    Het psychologisch contract, dat bepaalt in grote mate hoe nieuwe medewerkers zich gedragen in organisaties. Het gaat over impliciete afspraken over de bedrijfscultuur, de relaties tussen medewerkers en leidinggevenden of de overtuigingen onder de medewerkers. Het gaat over eerlijkheid en transparantie en een realistisch beeld scheppen van de organisatie. Elementen die minstens even belangrijk zijn als die in het arbeidscontract.

     

  5. Onboarding begint al van ver voor de eerste werkdag 
    De eerste keer dat iemand uw jobsite bezoekt. Het eerste gesprek met een recruiter. De ondertekening van een contract: allemaal momenten waarin medewerkers een connectie voelen met uw organisatie. En vooral niet te vergeten: de periode tussen ondertekenen van het contract en de eerste werkdag. Dáár ligt een enorm potentieel aan mogelijkheden. Begin bij het begin.

     

  6. Onboarding duurt een jaar. Minstens 
    Voor alles een eerste keer. En alle eerste keren samen, dat vraagt toch al snel een jaar. Want de ene piekperiode is de andere niet. Of de jaarlijkse veiligheidsopleiding, ja, die komt ook maar een keer per jaar voor. En zo zijn er talloze eerste keren binnen een jaar. Daarom, onboarding stopt niet na twee weken. 

     

  7. Onboarding begint met een ‘C’
    De 5 C’s van onboarding? Meteen een goeie leidraad om uw proces aan vast te hangen: Clarification, Compliance, Connection, Culture, Check. En dat allemaal in een heldere checklist gegoten. Hét recept voor een sluitend en succesvol proces. 

     

  8. Don’t overimpress
    Een overload aan informatie de eerste werkweek? Een valkuil die u maar beter vermijdt. Weet dat nog niet de helft van alle info blijft hangen. Bewaar een goed evenwicht tussen info geven en tijd om info te verwerken. Reik de informatie gefragmenteerd en hapklaar aan op een moment dat een medewerker deze nodig heeft. 

     

  9. Onboarding is meten en continu verbeteren
    Een onboardingproces dat bijdraagt aan de algemene HR doelstellingen? Dat kan u maar op één manier beoordelen. Hou vinger aan de pols door uw nieuwe medewerkers te bevragen en verschillende trends te meten. Hoe zit het met de betrokkenheid, met de retentie, of het ziekteverzuim,… breng in kaart wat je wil weten en met welke frequentie. Een dashboard doet de rest. 

     

    Bron: (1) Glassdoor / (2) Gallup