Roeselare, 16 maart 2021 - Accent, een talent placement bedrijf met 300 kantoren en meer dan 1000 medewerkers dat dagelijks meer dan 18.000 mensen tewerkstelt in België, is dit jaar trotse winnaar van de Great Place to Work – Best Workplaces Large award. Vlerick Business School reikt deze award jaarlijks uit aan bedrijven die uitblinken in het centraal stellen van hun medewerkers. Anouk Lagae, CEO Accent: “Ons als Accent gedurende 1 jaar de beste werkgever van het land mogen noemen is een hele eer. Alle collega’s zijn heel fier op deze award omdat eenieder van ons weet dat dit het resultaat is van jarenlange doorgedreven inspanningen.”
Accent wint Great Place to Work award 2021
16-03-2021Ondernemerschap als katalysator voor werkplezier
Het werkplezier dat in het DNA van Accent zit, is onder meer het gevolg van het stimuleren van ondernemerschap. Accent typeert zich door een ondernemerscultuur waarbij werknemers aangemoedigd worden om initiatief te nemen en om de meest uiteenlopende ideeën aan te reiken. Ze krijgen ook de ruimte om die ideeën om te zetten op de werkvloer, want bij Accent staat elke dag op zoek zijn naar nog beter, centraal.
Zo is de applicatie NOWJOBS het resultaat van een brainstorm van Accent-medewerkers. De app biedt een flexibele oplossing tussen tijdelijke vacatures en bijverdieners. NOWJOBS is intussen marktleider op gebied van digitale rekrutering en er maken 260.000 bijverdieners en 10.526 ondernemingen gebruik van de app. Een ander voorbeeld is het feit dat Accent-medewerkers sinds september 2020 massaal videovacatures maken. Vorig jaar lanceerde Accent een interne wedstrijd onder collega’s over innovaties, waarbij een app om eenvoudig en op grote schaal videovacatures te maken, het winnende idee was. Dankzij videovacatures geeft Accent meteen een unieke blik achter de schermen bij de toekomstige werkgever, wat het voor de kandidaten gemakkelijker maakt om in te schatten of ze bij het bedrijf in kwestie passen. Op die manier maakt Accent een einde aan het tijdperk van traditionele vacatures.
Kansen geven – kansen grijpen
Horizontale en verticale doorstroming binnen functies die niet meteen aansluiten bij de studies zijn schering en inslag bij Accent. De doorstroming is mede mogelijk door de 200 opleidingsuren die elke medewerker tijdens het eerste werkjaar krijgt. Zo kan iemand van finance via HR naar sales groeien of kan een marketingprofiel op HR gaan werken of vice versa. Jaarlijks groeien op die manier zo’n 25% van de medewerkers intern door. Hierdoor komen de medewerkers nog meer tot zelfontplooiing, het bevordert de interne dynamiek en komt de kennisuitwisseling en begrip van elkaars bijdrage over de diensten heen ten goede.
Marcin Jozef Cygan, Sales Development Manager Accent: “Bij Accent heb ik echt een ‘the sky is the limit’ en vriendengevoel. Ik was uitzendkracht als automechanieker, en op een dag vroeg de Accent-consulent of ik zin had om bij Accent zelf te gaan werken. Op 4 jaar tijd ben ik kunnen doorgroeien van Consultant tot Sales Development Manager, waarbij ik 3 Accent kantoren in het Antwerpse aanstuur. Ik heb dit kunnen bereiken dankzij mijn collega’s, mijn team, de opleidingen, de trainingen, de waarderingscultuur, en ik ben eigenlijk heel hongerig om verder mee te schrijven aan het succesverhaal van Accent.”
Werknemersparticipatie rendeert ook in coronatijden
Ook in tijden van corona en telewerk slaagt Accent er in om voldoende initiatieven te laten ontstaan bij de medewerkers. Getuige hiervan is het feit dat Accent binnen de categorie “Communicating in corona times” als 1 van de 3 genomineerden werd vermeld tijdens de uitreiking van Great Place to Work award. Zo blijft de verbondenheid onder de collega’s hoog en voelen nieuwe collega’s zich sneller thuis bij Accent. Het bedrijf doet dit via het Friends of Accent initiatief, een team van meer dan 50 Accent – medewerkers dat sinds 2019 management beslissingen en ideeën mee vorm mag geven en uitvoeren. Ook tijdens de coronacrisis lanceerde het team non-stop initiatieven om de interne verbondenheid te blijven stimuleren.
Zo zijn er de wellfluencers, medewerkers bij wie collega’s terecht kunnen als ze het moeilijk hebben of met vragen zitten. Ook leidinggevenden kunnen rekenen op de steun van wellfluencers. De thuis-en of werksituatie hangt in deze coronatijden van persoon tot persoon af en specifieke opvolging draagt meer bij. Voorts richtte Accent ook een besloten Facebook-groep op om de verbondenheid tussen collega’s te verhogen. Op die manier kan Accent ook tijdelijk werkloze collega’s bereiken, die tijdelijk minder actief zijn op het intranet. Er worden spontaan allerlei online sessie georganiseerd en een wekelijkse radioshow die de collega’s verbindt via muziek en opgedragen liedjes.
Het is dankzij deze cultuur van ondernemerschap, doorgroeimogelijkheden en inspraak dat het werkplezier bij Accent hoge toppen scheert en waardoor Accent nu de award in de wacht heeft kunnen slepen. Anouk Lagae, CEO Accent: "Deze award geeft goesting om niet alleen binnen Accent verder te bakens te verzetten, het geeft ons tegelijk een boost om onze kennis met andere bedrijven en organisaties te delen die meer willen inzetten op werkplezier en zin voor ondernemen vanuit de dynamiek van de medewerkers.”