Europese Commissie versoepelt regels voor internationaal vervoer tussen twee lidstaten

04-09-2023

De Europese Commissie zal in de toekomst ook vrachtwagens van 44 ton toelaten voor internationaal vervoer tussen twee lidstaten die op hun nationaal grondgebied 44 ton toelaten. Hiermee wordt een einde gemaakt aan de verwarrende, actuele regelgeving. Dat meldt Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistieke dienstverleners.


Nieuwe regels voor internationaal vrachtvervoer

In België mogen vrachtwagens vandaag maximum 44 ton wegen. Ook in andere Europese lidstaten, zoals Frankrijk, is dit het geval. De huidige Europese wetgeving bepaalt echter dat het gewicht voor een vrachtwagen die de grens tussen België en Frankrijk oversteekt beperkt is tot 40 ton. Hierdoor zijn meer vrachtwagens nodig om eenzelfde hoeveelheid vracht te vervoeren.

De Europese Commissie diende in juli 2023 een nieuw voorstel in om deze verwarrende wetgeving te versoepelen. Deze regel zal uiteindelijk niet alleen de efficiëntie van transport verhogen, maar ook een positieve impact hebben op het milieu.

Vanaf 2035 zullen bovendien enkel nog vrachtwagens zonder uitstoot (zero-emissie vrachtwagens) en vrachtwagens voor gecombineerd vervoer toegelaten worden om de grens over te steken met een vracht van 44 ton.

De toekomst van het goederenvervoer is groen

De Europese Commissie moedigt ook het gebruik van langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) aan voor internationaal vervoer. "In Vlaanderen en Wallonië loopt momenteel een proefproject met LZV’s. In Nederland rijden er duizenden LZV’s rond. Met dergelijke LZV’s kan je 50% meer goederen vervoeren. Om met deze LZV’s te rijden tussen twee landen die zo’n LZV’s toelaten, moest een bilateraal akkoord worden gesloten. Dankzij het voorstel van de Europese Commissie zal dit niet meer nodig zijn”, aldus Febetra.

Ook waterstofvrachtwagens zullen steeds meer hun intrede doen in het goederenvervoer. De Europese Commissie zal de wettelijke lengte van dergelijke voertuigen verhogen. Daarmee zullen waterstofvrachtwagens, met hun waterstoftanks die de laadlengte van het voertuig beperken, toch evenveel goederen kunnen vervoeren als hun elektrische of dieselvarianten.