De krapte op de arbeidsmarkt, die voelen we allemaal. Elke sector kampt ermee. Maar sommige bedrijven bewijzen dat je met creativiteit en durf toch de juiste mensen kan aantrekken en aan boord kan houden. Hoe ze dat doen? Door verder te kijken dan de klassieke rekrutering en nieuwe wegen in te slaan. Geen magische toverformule, wel inspirerende voorbeelden. We laten drie van onze klanten aan het woord.
Krapte op de arbeidsmarkt: zo pakken bedrijven het creatief aan
14-10-2025
Abog: “Iedereen verdient een kans”
“Er zijn genoeg kandidaten, maar vaak missen ze de juiste skills. Daarom rekruteren wij heel open-minded”, vertelt Carolien Spanoghe, HR Manager bij Abog. “Iedereen krijgt bij ons een kans. Het is aan de medewerker zelf om die kans te grijpen.” Een sterke onboarding zorgt ervoor dat nieuwe mensen meteen goed kunnen starten en veilig meedraaien. De samenwerking met Accent speelt daar ook een grote rol. “Accent kent ons goed. Meerdere kantoren zoeken mee, ze stellen spontaan kandidaten voor en er is ruimte voor feedback en open communicatie”, zegt Carolien.
Het resultaat: tijdens piekperiodes beschikt Abog altijd over de juiste mensen. Het advies van Carolien? “Kies de juiste uitzendpartner en geloof erin. Sta open voor verschillende nationaliteiten en geef iedereen een kans. Je kan aangenaam verrast worden.”
Galloo: “Walk your talk en kansen geven”
Employer branding loont, weet Lesley Buellens, HR Manager bij Galloo. “We werken er al jaren aan en krijgen daardoor veel spontane sollicitaties. Ook intern communiceren we duidelijk over onze vacatures en we gebruiken een ‘bring a friend’-systeem.” Dankzij die aanpak slaagt Galloo erin om ook in krappe tijden vrij vlot nieuwe mensen aan te trekken.
Toch blijft het bedrijf vooruitdenken. Voor een project waarbij 40 extra medewerkers nodig waren, organiseerden ze samen met OCMW’s en de VDAB een grote jobdag. Van de 500 genodigden daagden er maar liefst 249 op. “Na verschillende infosessies en speeddates konden we meteen nieuwe mensen selecteren. Bovendien bouwden we een stevige werfreserve op. Daarnaast doen we voor extra ondersteuning een beroep op de maatwerkbedrijven Westlandia en Waak.”
Voorbereiding is volgens Lesley een sleutel tot succes. Zo helpen workshops, onthaal- en veiligheidsopleidingen en een eerste kennismaking met de werkvloer kandidaten om vlot hun plek te vinden. Haar gouden tip: “Walk your talk, wees open en geef vertrouwen. Wie kansen geeft en opleidt, krijgt veel terug.”
JEMA: “Openstaan voor kansen, niet alleen voor competenties”
Voor JEMA is de zoektocht nog uitdagender, zegt CEO Nicolas Bronchart. “Wij zoeken heel technische profielen. De voorbije jaren zijn we sterk gegroeid – ons personeelsbestand verdubbelde – en dat maakt het er niet makkelijker op. Daarom werken we samen met meerdere externe partners om tegelijkertijd te zoeken naar het juiste talent. Daarnaast leggen we nauwe banden met scholen, hogescholen en universiteiten via stages en eindwerken, met het oog op latere contracten. We zetten ook in op internationale rekrutering, vooral voor ingenieursprofielen. Last but not least voorzien we een uitgebreid opleidingstraject van 1 tot 2 jaar, zodat nieuwe medewerkers de tijd krijgen om te groeien”, legt Nicolas uit.
Voor de toekomst wil JEMA stabiliseren en verder inzetten op interne opleidingen en polyvalentie. “Wees open voor mensen, ook al hebben ze nog niet alle technische kennis. Enthousiaste medewerkers die willen leren, stuwen het bedrijf vooruit. En onderschat oudere werknemers niet: zij zijn vaak een grote steun voor jonge collega’s”, geeft Nicolas nog als tip aan andere werkgevers.
De arbeidsmarktkrapte is een feit waar we niet omheen kunnen. Maar bedrijven zoals Galloo, Abog en JEMA tonen dat er altijd creatieve manieren zijn om talent te vinden en te houden. Een sterk werkgeversmerk, jobdagen, open-minded rekruteren, investeren in opleiding… Wie durft buiten de lijnen te kleuren, kan de krapte het hoofd bieden. Bij Accent staan we klaar om die weg mee te bewandelen.