Wat tot voor kort een aanbeveling was, is sinds 1 december 2023 een verplichting voor bedrijven vanaf 50 werknemers. Een vertrouwenspersoon aanstellen is voor deze organisaties niet langer vrijblijvend.
Vertrouwenspersoon verplicht in bedrijven vanaf 50 medewerkers
14-12-2023Waarom een vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon is een direct aanspreekpunt voor medewerkers in een bedrijf. Elke medewerker die moeilijkheden ervaart bij psychosociale risico’s zoals stress, geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag, kan hierover praten met een vertrouwenspersoon.
Wie aanstellen?
De vertrouwenspersoon moet een werknemer van de onderneming zijn en zal aangesteld worden in overleg met de leden van het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW). Eens verkozen, zal de vertrouwenspersoon een opleiding van 5 dagen moeten volgen. Zo kan de vertrouwenspersoon diens rol opnemen zoals wettelijk bepaald. Belangrijk hierin is de geheimhoudingsplicht, ook tegenover de werkgever. Even cruciaal is het vermogen om objectief en onpartijdig te blijven. De aangestelde vertrouwenspersoon heeft twee jaar de tijd om de opleiding te voltooien.
Werkgevers met minder dan 50 werknemers
Voor werkgevers met meer dan 50 werknemers wordt een vertrouwenspersoon aanstellen verplicht. Voor kleinere bedrijven is dat niet het geval. Wat als je minder dan 50 werknemers tewerkstelt?
- Organisaties die tussen de 20 en 49 werknemers tewerkstellen zijn niet verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen, tenzij alle leden van de vakbondsafvaardiging hier unaniem om vragen.
- Organisaties met minder dan 20 werknemers zijn vrij om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Hier geldt geen verplichting.
Vragen? Neem contact op met uw vertrouwde Accent-contactpersoon of met onze compliance afdeling via compliance.risk@accentjobs.be.