Waarom je medewerkers je beste ambassadeurs zijn

10-12-2025
Je-medewerkers-als-ambassadeurs

Sommige medewerkers gaan ‘the extra mile’ voor je bedrijf. Ze voelen zich als een vis in het water op de werkvloer. En dat stralen ze uit naar de buitenwereld. Als een echte fan spreken ze over je bedrijf, zowel online als offline. Betere ambassadeurs? Die kan je niet wensen.


Waarom zijn ambassadeurs goud waard? 

Beschouw je medewerkers als het beste visitekaartje dat je kan afgeven: aan sollicitanten én aan (potentiële) klanten. Ze kiezen er namelijk bewust voor om bij je te werken. Als ze over je communiceren? Dan doen ze dat vrijwillig. Daardoor komen ze geloofwaardig over. 

 

Zo boosten ambassadeurs je verkoopcijfers 

Klanten en prospects zien je medewerkers als ervaringsdeskundigen. Je werknemers kennen je producten of diensten door en door. Ze weten exact wat kwalitatief is ... en wat niet. Wanneer ze jouw bedrijf aanraden, staan ze ook écht achter je merk. En dat geeft een (potentiële) klant vertrouwen. Geweldige mond-tot-mondreclame dus! Want je verkoop stijgt, zonder dat het jou iets kost. 

 

Zo trekken ambassadeurs sollicitanten voor je aan 

Voor sollicitanten zijn je medewerkers erg herkenbaar. Het zijn gewone mensen die thuis rekeningen betalen en hun werk combineren met kinderen, hobby’s of huisdieren. Spreken je ambassadeurs positief over jou als werkgever? Dan geeft dat een duidelijk signaal aan potentiële werknemers: hier is het goed en leuk werken. 

 

Hoe maak je ambassadeurs van je medewerkers? 

Je denkt waarschijnlijk: “Ik wil dat elke medewerker zich als een trotse ambassadeur gedraagt.” Dat is inderdaad het ideale scenario. Toch is dat niet altijd haalbaar. Het ambassadeurschap is niet voor iedereen weggelegd. Sommige collega’s houden werk en privé liever gescheiden. Leg geen verplichtingen op, want daarmee bereik je een omgekeerd effect. 

Je focust je beter op werknemers die zich duidelijk goed voelen binnen jouw bedrijf, mensen die hun job met passie uitvoeren. Met deze zes tips stimuleer je hen om een ambassadeursrol op te nemen: 

 

Tip 1: creëer trotse medewerkers 

Geef je medewerkers verantwoordelijkheid en creatieve vrijheid op de werkvloer. Daardoor voelen ze zich sneller trots op hun realisaties en projecten. Toon ook dat je hen waardeert. Benoem wat ze goed doen en vier hun successen. Zo voelen ze zich goed en zelfzeker binnen jouw bedrijf én zijn ze sneller geneigd iets te delen over hun werk. 

 

Tip 2: deel de posts van je ambassadeurs

Posten je ambassadeurs iets over hun job op sociale media? Deel hun bericht dan op je bedrijfsaccount. Daarmee toon je dat je hen waardeert. Dankzij deze getuigenissen komt je bedrijfspagina ook geloofwaardiger en menselijker over. 

Tip: bekijk zeker even de sociale mediakanalen van Accent. Daar zie je hoe wij de berichten van onze eigen medewerkers inzetten. 

 

Tip 3: zorg dat mensen je posts delen 

Plaats geen droge reclameboodschappen op de sociale media-accounts van je bedrijf. Kies voor creatieve, inspirerende of entertainende posts. Die worden sneller gedeeld, ook door je ambassadeurs. Laat je volgers bijvoorbeeld raden hoeveel broodjes je elke maand verkoopt, leg uit wanneer autobestuurders beter overschakelen op winterbanden of maak een video vanuit de cabine van een bouwkraan. 

 

Tip 4: maak je ambassadeurs zichtbaar 

Gebruik je ambassadeurs als uithangbord voor je bedrijf. Organiseer je een fotoshoot voor je website? Breng je fiere medewerkers dan goed in beeld. Vraag hen zeker ook wat ze zo geweldig vinden aan hun job en waarom ze graag voor je werken. Zo verzamel je mooie getuigenissen voor je vacaturepagina. 

 

Tip 5: maak je bedrijf zichtbaar 

Sponsor de lokale wielerclub van enkele collega’s. Of schenk je personeelsleden een handig, opvallend cadeau waarop je je logo zet. Denk bijvoorbeeld aan een drinkfles die je medewerkers meenemen naar de werf en de fitness. Daarmee vergroot je de zichtbaarheid van je merk én stijgt de kans dat je ambassadeurs een praatje over je maken. 

 

Tip 6: werf mensen aan die passen bij je bedrijf 

Werf je nieuwe mensen aan? Let dan niet enkel op hun competenties en ervaring. Ga ook na of hun persoonlijkheid goed bij jouw bedrijf past. Volgen je medewerkers een vaste planning en strikte taakverdeling? Dan is een georganiseerde, punctuele collega waarschijnlijk een goeie match. Medewerkers die bij je bedrijf passen, voelen zich vaak gelukkiger op de werkvloer. Wanneer je hierop let tijdens sollicitatiegesprekken, stijgt de kans dat je met je nieuwe medewerker ook een extra ambassadeur aanwerft. 

Weet je niet goed hoe je dat aanpakt? Vraag het aan je Accent-contactpersoon. Wij dompelen ons helemaal onder in je bedrijf. Daardoor stellen we enkel kandidaten voor die passen bij de job én het team. Win-win!

Ontdek hoe wij het juiste talent vinden voor jouw bedrijf.

Contacteer ons