7 tips voor succesvolle evaluatiemomenten

13-12-2021
evaluatiegesprek

That time of the year again. Als je al niet werd uitgenodigd voor een evaluatiemoment, dan komt het er ongetwijfeld nog aan. Of misschien is er in jouw bedrijf niet meteen een vast moment voorzien? 


Dan dagen we je uit om zelf aan de bel te trekken.

Akkoord, niet altijd het favoriete moment voor medewerkers, maar wees gerust, stiekem ook niet altijd voor leidinggevenden. En toch. Als je het slim aanpakt, kan een goede babbel jou onverwacht vooruit helpen. 

Dankzij deze 7 tips kom je sterk voor de dag tijdens evaluatiegesprekken.

1. De eerste stap? Die zet je zelf

Zijn er geen vaste evaluatiemomenten of heb je tussen de officiële gesprekken door zaken die je wil bespreken? Afwachten is zelden een goed idee. Het gaat hier immers over jouw werkplezier, jouw ambities, jouw toekomst. En daar neem je maar beter je eigen verantwoordelijkheid in. Toch?

2. But first: even stilstaan

Durf stil te staan bij wat jij belangrijk vindt in een job en waar jij naartoe wil. Durf aangeven waarop je vastloopt. Want als jij zelf niet weet wat je nodig hebt, hoe kan jouw leidinggevende er dan rekening mee houden? Het beste uit jouw job halen, begint bij weten wat je verwacht.

3. Claim jouw moment

Zomaar even tussen de dagelijkse stress door polsen naar feedback of toekomstmogelijkheden is geen goed idee. Het ondermijnt de impact die je wil maken. Je gesprek mist zo een duidelijke boodschap door een gebrek aan voorbereiding. Bovendien overval je je gesprekspartner die misschien op dat ogenblik andere prioriteiten heeft. Beter: vraag je leidinggevende wanneer er een moment is om enkele zaken te bespreken.

4. Prepare, prepare, prepare

Zonder voorbereiding ben je overgeleverd aan het moment. Het gesprek zomaar ondergaan, dat vermijd je liever. Noteer op voorhand de vragen die je wil stellen of situaties die je wil aankaarten. Wees zo concreet mogelijk, geef voorbeelden en haal er indien mogelijk cijfers bij.

5. Wees je emoties voor

Een gesprek aangaan vanuit frustratie of boosheid is nooit een goed idee. Hevige emoties belemmeren een goed tweerichtingsgesprek en verzanden vaak in conflicten. Daarom, ga op regelmatige basis het gesprek aan over wat je bezighoudt. Bedenk dat jouw leidinggevende niet zomaar even kan lezen wat er in jouw hoofd omgaat.

6. Ontvang feedback als een pro

Feedback vragen is feedback krijgen. Zo kan je al eens een minder aangename boodschap ontvangen en dat doet wat met een mens. Hoe reageer je dan? Vermijd een frontale tegenaanval of ijzige stilte. Durf open te staan voor de mening van de andere, stel vragen en probeer te begrijpen wat je leidinggevende precies bedoelt. Laat de boodschap bezinken en kom er op een later moment op terug.

7. Bedenk wat je te winnen hebt

Slaag je erin om regelmatig een open gesprek aan te gaan? Dan zal je merken dat de verstandhouding met je leidinggevende er alleen maar sterker op wordt. Als je het goed aanpakt, zijn dit de momenten waarin je de basis legt om jezelf te ontplooien. Interessante opleidingen gespot? Klaar om extra verantwoordelijkheden op te nemen? Of nood aan extra ondersteuning bij een bepaald probleem? Ga het gesprek aan.

Wat denk je?

Durf jij de uitdaging aangaan en zelf het initiatief nemen voor een feedbackgesprek? Regelmatig aangeven waar jij mee bezig bent, voedt het wederzijdse begrip tussen jou en je werkgever. Laat het initiatief niet alleen aan je werkgever over, maar zit zelf aan het stuur. Zo hou jij grip op jouw werkplezier. 

Veel succes!