Let’s face it: we brengen in de meeste gevallen meer tijd door met onze collega’s dan met onze partner of vrienden. We kunnen het dus maar beter plezant maken op het werk. Met deze 5 tips breng jij meer werkplezier op het werk!
Meer werkplezier in 5 stappen
19-05-2020Lachen geblazen
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Als je vaak (glim)lacht, krijg je meer positieve reacties van je omgeving. Bovendien zorgt het ervoor dat je stress verlaagt, wat je humeur én je productiviteit ten goede komt. Volgens wetenschappers bereiken lachende medewerkers meer en zijn ze minder snel ziek. Je weet wat je te doen staat: smiiiiiiile!
Plezier is aanstekelijk
Niet alleen die hilarische schaterlach van je collega is aanstekelijk. Plezier is dat ook! Doe bewust dingen waar je zelf plezier aan beleeft. Neem een tasje koffie mee voor die collega die naast je zit (klein scheutje melk, twee suikertjes), geef een complimentje aan iemand die het niet verwacht, zeg eens goeiemorgen aan die bezoeker die je in de gang tegenkomt, moedig je collega aan die zenuwachtig is voor een belangrijke presentatie … Iets leuks doen voor iemand anders maakt niet alleen de ontvanger blij, maar ook jij zal je gelukkig voelen als je die dankbare glimlach van de ander ziet. Probeer het maar eens uit.
Probeer eens iets nieuws
Over proberen gesproken. Heb jij soms het gevoel dat je wat vastgeroest bent in je job? Dan is het tijd om de handen uit de mouwen te steken en iets nieuws uit te proberen. Bij Accent vinden we ondernemerschap zo belangrijk dat we het als één van onze interne waarden doopten: stay gutsy. Blijf niet bij de pakken zitten, neem initiatief, doorbreek je routine. Misschien ontdek je wel dat je graag projecten aanstuurt als je voorstelt om een stagiair onder je hoede te nemen? Stel je kandidaat om een teambuilding te organiseren, schrijf je eens in voor een nieuwe opleiding … De mogelijkheden zijn eindeloos.
Praat erover
“Zeg baas, heb je misschien vijf minuutjes voor mij?” We begrijpen maar al te goed dat het niet áltijd rozengeur en maneschijn is op het werk en dat beseft je baas natuurlijk ook. Zit je met iets? Voel je je onzeker, angstig of is je motivatie al een tijdje ver te zoeken? Praat erover met je leidinggevende. Als jij niet zegt wat je dwarszit, kunnen anderen zich niet aanpassen of kunnen ze je niet helpen. Zo’n gesprek vragen klinkt misschien eng, maar de opluchting achteraf maakt het allemaal waard. Beloofd.
Trek je (stoute) schoenen aan
Nadat je je stoute schoenen hebt aangetrokken om een gesprek aan te gaan met je manager, is het misschien ook eens tijd om je wandelschoenen aan te trekken. Beperk je beweging niet tot de afstand tussen je bureau en de koffiemachine of tussen het magazijn en de kantine, maar trek erop uit. Doe eens een korte wandeling over de middag (alleen of met de collega’s), parkeer je auto op het verste plekje van de parking of stap eens een halte vroeger af van de bus. Meer beweging zal ervoor zorgen dat je je energieker voelt, wat op zijn beurt weer een positieve impact heeft op je humeur. Werkplezier: check!
Kon jij al deze tips moeiteloos afvinken op je denkbeeldige checklist? Dan is de kans groot dat het helemaal goed zit met je job! Pas jij al deze tips al toe, maar heb je toch het gevoel dat er meer uit je werkdag te halen valt? Voel je dat er wat moet veranderen maar weet je nog niet wat? Wij helpen je graag verder!