Investeren in de evolutie van uw bedrijf? Zeker! Maar de H van uw HR beleid koesteren is minstens even belangrijk.
5 dingen waar u als werkgever niet omheen kan in 2025
05-02-2025
Neen, in 2025 draait het niet alleen om technologie, tools of efficiëntieverbeteringen. Ondanks of dankzij alle technologische evoluties staat menselijkheid meer dan ooit bovenaan het prioriteitenlijstje van medewerkers. Investeren in de evolutie van uw bedrijf? Zeker! Maar de H van uw HR beleid koesteren is minstens even belangrijk.
5 verwachtingen van medewerkers waar u als werkgever niet omheen kan:
1. Gun uw medewerkers vrijheid
Vrijheid om te kiezen waar en wanneer iemand werkt en op welk tempo is aantrekkelijker geworden dan de traditionele work-lifebalance. Zo blijkt uit het Accent-trendrapport. Die vraag naar flexibiliteit blijkt niet alleen een wens te zijn van kantoormedewerkers, maar evengoed van wie operationeel in een arbeidersomgeving werkt. Thuiswerk is niet zomaar voor iedereen aan de orde, dat spreekt voor zich. Maar denk bijvoorbeeld aan flexibele werktijden of de mogelijkheid om uurroosters in overleg aan te passen. Wanneer medewerkers zelf invloed hebben op hun werkuren, verhoogt dat de werktevredenheid. Zorg er wel voor dat dit voor iedereen geldt, ongeacht de functie. Flexibiliteit maakt het werk voor veel medewerkers een stuk aantrekkelijker.
2. Geef mentale gezondheid aandacht
Kunnen praten over mentaal welzijn maakt mensen gelukkiger in hun job. Het mentaal welzijn van onze medewerkers staat misschien soms te weinig op de agenda van werkgevers. Niet onlogisch gezien de deadlines, klantenverwachtingen, productiedoelstellingen of oplevertijden die ons op de hielen zitten. Toch loont het om stil te staan bij hoe het écht gaat met onze medewerkers. Het is belangrijk dat er ruimte is om over stress, vermoeidheid of andere mentale zorgen te praten. Het gaat niet altijd om de grote problemen, maar vooral om kleine signalen die u kunt opvangen. Zorg voor een open deur voor gesprekken en bied bijvoorbeeld hulp via vertrouwelijke gesprekken of een anoniem nummer. Een luisterend oor kan veel doen voor de motivatie van uw team. Dit zorgt voor een betere sfeer op het werk en een lager verzuim.
3. Bied een loonpakket op maat aan
Medewerkers hebben steeds vaker de wens om zelf hun beloning en extra’s te kunnen kiezen. Want wat iemand in de ene levensfase nodig heeft is niet noodzakelijk hetzelfde als wat iemand in een totaal andere levensfase apprecieert. Op het ene moment is cash misschien de belangrijkste noodzaak, terwijl jaren later extra vakantiedagen soms aantrekkelijker lijken. Denk eraan om te differentiëren in bijvoorbeeld bonussen, extra vrije dagen of zelfs bepaalde voordelen zoals betere werkkleding of een extra uitkering voor moeilijke werktijden. Medewerkers willen zich gewaardeerd voelen en het gevoel hebben dat ze controle hebben over hun situatie. Als werkgever kunt u hier slim op inspelen door vergoedingen of extra’s aan te passen aan de behoeften van uw medewerkers. Dit zorgt ervoor dat ze zich meer betrokken voelen en hun werk met meer energie doen.
4. Omarm alle generaties in uw teams
Doordrammen over de ‘nieuwe generaties’? Doen we niet anno 2025. Integendeel. Teams waarin verschillende generaties vertegenwoordigd zijn is van alle tijden. Meer nog, de mix van generaties zorgt voor magie in teams. En inderdaad, verschillende generaties, komen vaak ook samen met verschillende verwachtingen. Denk aan de nood aan flexibiliteit bij jongere generaties tegenover de behoefte aan structuur en duidelijkheid bij wat oudere generaties bijvoorbeeld. Dat betekent niet dat u uw hele structuur hieraan moet aanpassen, maar het helpt als u begrijpt wat elke generatie nodig heeft om goed te kunnen werken. Door rekening te houden met de verschillen en die bespreekbaar te maken, bouwt u sterke teams.
5. Ga bewust om met respect
Een goed salaris? Belangrijk inderdaad. Maar minstens even belangrijk, zoniet doorslaggevend? Respect. Dat is wat deelnemers van het Accent-trendonderzoek aangeven. Respect is de belangrijkste voorwaarde voor een goede job en steekt hiermee een ‘goed salaris’ voorbij. Wanneer medewerkers onder druk staan is het belangrijk dat medewerkers zich gezien en gerespecteerd voelen. Het gevoel van respect geven zit in kleine dingen: een oprecht compliment geven, verantwoordelijkheid nemen over zaken die minder vlot verlopen, respect tonen voor de privé-tijd van de medewerkers, informatie delen over beslissingen of veranderingen. Kleine zaken die een grote impact hebben op de motivatie van teams.
Wat medewerkers nog meer verwachten:
Meer inzichten meepikken over wat medewerkers anno 2025 verwachten van werkgevers? We bundelden alle inzichten in het trendrapport De nieuwe werkrealiteit.