Beschik jij over deze 8 kwaliteiten? Dan sta je sterker op de werkvloer

07-03-2025
Soft skills

Hard werken is belangrijk, maar het zijn je persoonlijke kwaliteiten die bepalen hoe ver je komt. Kan jij vlot communiceren, goed samenwerken en slim problemen oplossen? Ontdek welke 8 kwaliteiten je helpen om sterker te staan in je job.


Je hebt waarschijnlijk wel al eens een collega gehad die technisch sterk was in zijn vak, maar moeite had met communiceren of samenwerken. Of je nu met machines werkt, klanten helpt of een team aanstuurt, samenwerken, communiceren en problemen oplossen zijn minstens even belangrijk.

Hard skills zijn de dingen die je leert om je job goed te kunnen uitvoeren, zoals een machine bedienen of met een computer werken. Soft skills helpen je om beter samen te werken, duidelijk te communiceren en problemen op te lossen. Ze maken je werk makkelijker en zorgen ervoor dat je kan groeien.

Dit zijn de 8 belangrijkste soft skills die je helpen uit te blinken op het werk, welke job je ook doet.

 

1. Beter communiceren, beter samenwerken

Op de werkvloer is duidelijke communicatie en samenwerking heel belangrijk. Als je goed met mensen kan omgaan, voorkom je misverstanden en los je samen problemen op.

Belangrijke vaardigheden hierbij zijn:

  1. Actief luisteren: echt horen wat iemand zegt, zonder meteen te reageren.
  2. Empathie: je inleven in de gevoelens en standpunten van anderen.
  3. Non-verbale communicatie: lichaamstaal, oogcontact en gezichtsuitdrukkingen zeggen vaak meer dan woorden.
  4. De juiste toon en stemgebruik: helpt om misverstanden te voorkomen en zorgt voor positieve gesprekken.
  5. Feedback geven en ontvangen: op een respectvolle manier feedback uitwisselen maakt samenwerken makkelijker.
  6. Conflictoplossing: het gaat niet om gelijk krijgen, maar om samen tot een oplossing te komen.

Voor zowel bedienden als arbeiders geldt dat duidelijke communicatie helpt om beter samen te werken. Geef korte en duidelijke instructies en gebruik lichaamstaal om je boodschap te versterken.

 

2. Informatie duidelijk overbrengen

Je legt iets uit aan je collega’s, maar merkt dat ze niet goed volgen. Dit komt meestal niet doordat de uitleg slecht is, maar doordat er te veel informatie in één keer komt. Zonder een duidelijke structuur kan je gesprekspartner diens focus verliezen.

Dit kan je gemakkelijk voorkomen:

 

Voor bedienden

1. Gebruik de regel van drie: bouw je verhaal op met een begin, midden en einde.

  • Context: wat is de situatie?
  • Uitdaging: wat is het probleem?
  • Oplossing: wat is de volgende stap?

 

2. Werk in delen: verdeel complexe info in kleinere stukken, zodat het makkelijker te verwerken is.

3. Maak het visueel: gebruik schema’s en afbeeldingen om je boodschap helder over te brengen.

 

Voor arbeiders

  1. Stapsgewijs uitleggen: wanneer je iemand een nieuwe techniek toont of uitlegt hoe een machine werkt, helpt het om in stappen te werken: wat, hoe en waarom?
  2. Visuele hulpmiddelen: soms helpt een visuele aanpak, zoals pictogrammen, werkinstructies of eenvoudige schema’s.

Je kan deze technieken gebruiken om een collega iets uit te leggen, een idee te bespreken of een werkinstructie te geven. Zo blijft je boodschap helder, gestructureerd en vooral: hangen.

 

3. Slim omgaan met je energie

Iedereen heeft momenten met meer of minder energie, zowel fysiek als mentaal. Het is daarom belangrijk om je energie slim te verdelen om niet uitgeput te raken.

 

Voor bedienden

Het is 9 uur, je start vol energie, maar na een paar uur scrollen door je mailbox ben je uitgeput. Herkenbaar? Dat is precies waarom energy management belangrijk is.

In plaats van je dag in te delen op tijd, focus je op je energie.

  1. Werk aan je belangrijkste taken wanneer je mentaal het meest scherp
  2. Voel je een dip? Gebruik die tijd voor eenvoudige taken zoals e-mails of korte telefoontjes.

Zo haal je meer uit je dag zonder uitgeput te raken.

 

Voor arbeiders

Langdurig zwaar werk kan ervoor zorgen dat je snel vermoeid geraakt en je lichaam belast. Wissel waar mogelijk zware taken af met lichtere klusjes, zodat je niet te snel moe wordt. Pak lastige taken aan wanneer je nog fris bent en neem regelmatig pauzes om energie bij te tanken.

 

4. Flexibiliteit

Op het werk veranderen plannen vaak: een nieuwe prioriteit, een strakke deadline of een collega die uitvalt. Door flexibel te zijn, pas je je sneller aan en zorg je ervoor dat het werk blijft doorgaan.

  • Pas je planning aan wanneer het nodig is.
  • Werk samen met je collega’s om veranderingen op te vangen.
  • Denk in oplossingen in plaats van in problemen.

Flexibiliteit helpt je om met veranderingen om te gaan en het werk vlotjes te laten verlopen.

 

5. Presteren onder druk

Soms komt alles tegelijk: een belangrijke presentatie, een machine die hapert of een last-minute wijziging in een project. Hoe je hiermee omgaat, bepaalt het resultaat. Flexibel zijn is belangrijk om onder druk te blijven presteren.

  • Blijf rustig en focus op de belangrijkste taken.
  • Werk stap voor stap om niets te vergeten.
  • Vraag hulp als dat nodig is – samenwerken maakt het makkelijker.

 

6. Verantwoordelijkheidsgevoel

Sta achter je werk, ook als het lastig wordt. Laat zien dat je echt betrokken bent bij het behalen van het beste resultaat. Probeer eerst zelf een oplossing te vinden voordat je om hulp vraagt. Hulp vragen is natuurlijk helemaal oké, maar door eerst zelf na te denken, toon je initiatief.

Verantwoordelijkheid nemen betekent ook eerlijk zijn over fouten en openstaan voor feedback. Door van je fouten te leren, groei je en laat je zien dat je betrouwbaar en verantwoordelijk bent. Dat wordt gewaardeerd door collega’s en leidinggevenden.

 

7. Creatief probleemoplossend denken

Soms werkt de standaardaanpak niet en is een andere oplossing nodig. Focus je op wat wél mogelijk is in plaats van te blijven hangen in wat er misgaat.

Creatief problemen oplossen betekent durven afwijken van de normale route. Misschien werkt een andere werkwijze beter, biedt een handig hulpmiddel de oplossing of helpt een collega met een frisse blik je verder. Door open te staan voor nieuwe ideeën, maak je van elke uitdaging een kans om te verbeteren.

 

8. Slim notities maken

Of het nu gaat om werkorders, afspraken of vergaderingen, goede notities helpen je om belangrijke zaken te onthouden.

 

Voor bedienden

Focus tijdens een vergadering op drie dingen:

  • Belangrijke beslissingen: wat is er afgesproken?
  • To-do’s: welke taken moeten na de vergadering gebeuren?
  • Eén onverwacht inzicht: iets dat je verraste of inspireerde.

Door alleen de essentie op te schrijven, zie je achteraf in één oogopslag wat er is besproken en welke acties nodig zijn.

 

Voor arbeiders

  • Noteer belangrijke instructies of aandachtspunten bij een taak.
  • Schrijf storingen of defecten meteen op, zodat ze sneller opgelost kunnen worden.

 

Ben je op zoek naar een nieuwe job waarin je jouw soft skills kan inzetten?