Conflicten op de werkvloer? Zo pak je ze aan!

06-02-2025
Conflict

Conflicten op de werkvloer? Het hoort erbij, en het komt erop aan om er goed mee om te gaan. Door kalm te blijven, écht te luisteren en samen naar oplossingen te zoeken, kan je een hoop spanningen wegnemen. Ontdek onze tips!


Conflicten op het werk? Dat kan iedereen overkomen. Of het nu gaat om meningsverschillen, botsende persoonlijkheden of miscommunicatie, het is belangrijk om te weten hoe je hiermee omgaat. Gelukkig kan je zelf veel doen om de situatie te verbeteren. In dit artikel geven we je concrete tips om conflicten aan te pakken en de werksfeer positief te houden.

 

Blijf rustig

Wanneer er een conflict ontstaat, kunnen de emoties hoog oplopen. Probeer vooral kalm te blijven. Haal diep adem en geef jezelf de tijd om na te denken. Wat is er precies gebeurd? Wat wil je eigenlijk bereiken? Een rustige aanpak is altijd beter.

 

Luister écht

Veel conflicten ontstaan doordat mensen langs elkaar heen praten. Dus: laat de ander uitpraten en probeer goed te luisteren. Stel vragen als je iets niet begrijpt en herhaal wat je denkt dat er gezegd wordt. “Bedoel je dat…?” Zo voorkom je misverstanden en voelt de ander zich gehoord.

 

Timing is alles

Een verhitte discussie aan het bureau, in de werkplaats of op de werf? Niet slim. Wacht op het juiste moment om het erover te hebben. Kies een rustig moment, bijvoorbeeld tijdens een pauze of na het werk. In een ontspannen setting is het makkelijker om samen tot een oplossing te komen.

 

Speel het niet op de man

Het is verleidelijk om iemand de schuld te geven, maar daar is niemand mee geholpen. Richt je op het probleem, niet op de persoon. In plaats van: “Jij doet altijd zo moeilijk” kan je beter zeggen: “Ik merk dat we hier steeds tegenaan lopen. Hoe pakken we dit samen aan?”

 

Zoek een middenweg

Een conflict draait vaak om tegenstrijdige belangen. Probeer samen een oplossing te vinden waar jullie allebei achter staan. Stel vragen zoals: “Wat heb jij nodig?” of “Hoe kunnen we dit werkbaar maken?” Samenwerken is key.

 

Lukt het niet? Vraag hulp

Soms lukt het niet om een conflict zelf op te lossen, en dat is oké. Schakel in zo’n geval een neutrale derde partij in, zoals een leidinggevende of HR-medewerker. Een frisse blik kan wonderen doen en voorkomt dat de situatie escaleert.

 

Leer van het conflict

Conflicten zijn niet leuk, maar wel leerzaam. Kijk na afloop terug: wat werkte wel en wat niet? Hoe kan je een volgend conflict voorkomen? Door ervan te leren, kan je steeds beter omgaan met lastige situaties.

 

Conflicten op de werkvloer? Het hoort erbij, en het komt erop aan om er goed mee om te gaan. Door kalm te blijven, écht te luisteren en samen naar oplossingen te zoeken, kan je een hoop spanningen wegnemen. En het mooie is: elke keer dat je een conflict goed aanpakt, groei je als collega én als persoon. Dus zie het niet als een probleem, maar als een kans om sterker en slimmer uit de situatie te komen. 

 

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging in een positieve werkomgeving? Bij Accent hebben we tal van vacatures bij bedrijven waar teamwerk en een leuke sfeer centraal staan.