ADV-dagen uitbetalen, berekenen en opnemen: zo werkt het

26-04-2024
ADV-dagen

Adv-dagen zijn een populaire tegemoetkoming in verschillende sectoren zoals de zorg, de bouwsector en de logistiek. Adv-dagen zijn extra vrije dagen bovenop je vakantiedagen. Je spaart ze op door wekelijks meer uren te werken dan in je contract staat. In dit artikel ontdek je wat de betekenis is van adv-dagen, of jij er recht op hebt en wat er gebeurt als je ze niet opneemt.


Wat zijn adv-dagen precies?

Je hebt wellicht al over adv-dagen gehoord, maar wat is nu eigenlijk de betekenis ervan? De afkorting staat voor arbeidsduurvermindering. Adv-dagen zijn extra vrije dagen bovenop de vakantiedagen waarop je recht hebt. Je spaart ze op als je per week een vast aantal uur meer werkt dan de normale arbeidsduur die in je contract staat. Heb je een contract voor 38 uren per week en werk je er 40? Dan bouw je wekelijks 2 adv-uren op, wat neerkomt op 1 bijkomende vrije dag per maand. Een mooi extraatje!

Adv-dagen zijn niet in de wet geregeld. In tegenstelling tot vakantiedagen heb je er niet zomaar recht op. Je krijgt ze toegekend op basis van de cao of het arbeidsreglement.
 

Wanneer kan je adv-dagen opnemen?

Als je recht hebt op adv-dagen bij je werkgever, moet je ze opnemen in de loop van een referentieperiode van maximaal één jaar (niet noodzakelijk een kalenderjaar). Deze referentieperiode wordt vastgelegd in de cao of het arbeidsreglement. Sommige bedrijven staan toe dat je adv-dagen overdraagt naar het volgende jaar. Vraag aan je werkgever hoe de regeling voor het opnemen van adv-dagen in elkaar zit. Tip: plan je adv-dagen in lijn met je persoonlijke en professionele verplichtingen. Zo haal je er het meest voordeel uit!
 

Kan je adv-dagen laten uitbetalen?

Over het algemeen zijn adv-dagen bedoeld als compensatie in de vorm van vrije tijd, niet als financiële vergoeding. In sommige gevallen is het mogelijk om niet-opgenomen adv-dagen te laten uitbetalen, bijvoorbeeld bij ontslag. Check je arbeidsovereenkomst en de cao om te weten wat de regeling is bij jouw werkgever met betrekking tot het uitbetalen van adv-dagen. Is het onduidelijk? Vraag het aan de HR-afdeling. Hou er rekening mee dat de uitbetaling van adv-dagen fiscale gevolgen kan hebben, zoals belastingen op het uitbetaalde bedrag.

 

Adv-dagen bij ontslag

Wat gebeurt er met je adv-dagen wanneer je ontslagen wordt of ontslag neemt? In de meeste gevallen is het mogelijk om alle opgebouwde ADV-dagen op te nemen voor je uit dienst treedt. Dit kan onderdeel zijn van de uitdiensttredingsprocedure waarbij je, in overleg met je werkgever, de dagen opneemt tijdens je opzegtermijn. Soms kunnen niet-opgenomen adv-dagen worden uitbetaald bij het beëindigen van het dienstverband. Dit is echter niet standaard en hangt af van de afspraken in de cao of het arbeidscontract.

Is er geen specifieke regeling over de uitbetaling van niet-opgenomen adv-dagen en kan of wil je ze niet opnemen voor je vertrek? Dan verlies je je adv-dagen. Kijk zeker na in je arbeidsovereenkomst of cao wat er vermeld staat over adv-dagen bij ontslag, of vraag het na bij de HR-afdeling. Overweeg je om ontslag te nemen en heb je nog adv-dagen staan? Probeer ze vooraf in te plannen of bespreek de mogelijkheden tot uitbetaling. Zo zorg je ervoor dat je geen waardevolle vrije tijd of financiële compensatie misloopt.

Word je ontslagen? Dan heb je misschien recht op een ontslagvergoeding

 

In welke sectoren krijg je adv-dagen?

Adv-dagen worden vooral aangeboden in sectoren waar werknemers vaak langere werkdagen maken dan contractueel vastgelegd. Adv-dagen komen frequent voor in de bouwsector, zorgsector, industrie en productie, logistiek en distributie. In al deze sectoren zijn adv-dagen een manier om flexibiliteit in de werktijden te bevorderen en een gezondere balans tussen werk en privé te ondersteunen.